Preambuła
Świadomi roli, jaką w rozwoju Polski, Europy i świata odegrała europejska tradycja naukowa i kulturowa, oparta na fundamentach antycznym i judeochrześcijańskim, oraz związana z nią antropologia, stawiająca na pierwszym miejscu dobro człowieka, który będąc częścią ładu naturalnego, wykazuje potrzebę duchowego rozwoju i kształtowania swojej egzystencji w oparciu o chrześcijański system wartości, co głosił i co realizował w swoim życiu prof. Heliodor Święcicki, założyciel i pierwszy Rektor Uniwersytetu Poznańskiego, oraz świadomi współczesnych zagrożeń dla tych prawd i wartości, jako pracownicy naukowi, naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, chcący dochować wierności zasadom, które legły u podstaw naszej Alma Mater, zrzeszamy się w niniejszym Towarzystwie Naukowym w celu promowania takiej koncepcji nauki oraz takiego sposobu rozumienia ludzkiej egzystencji, które zbudowały cywilizację Zachodu. Wyrażamy zarazem przekonanie, że zasady i wartości, które przyniosły naszej cywilizacji dotychczasowe osiągnięcia, stanowią najlepszą podstawę dalszego, harmonijnego rozwoju człowieka oraz jego kultury.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Universitas UAM. Towarzystwo Naukowe im. Heliodora Święcickiego, zwane dalej Towarzystwem, jest towarzystwem działającym na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. 1989 Nr 20 poz. 104 ze zm.) oraz postanowień niniejszego statutu. Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§ 2.
Siedzibą Towarzystwa jest Poznań, a terenem działalności cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizowania swoich celów statutowych we współpracy z innymi podmiotami o profilu naukowym Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju. Dla realizowania swoich celów statutowych Towarzystwo może tworzyć oddziały, zakłady, przedstawicielstwa, filie oraz fundacje i inne instytucje oraz przystępować do organizacji naukowo-oświatowych lokalnych, ogólnopolskich, europejskich i innych.
§ 3.
Towarzystwo może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 4.
Towarzystwo może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem zrzeszeń tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 5.
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków oraz korzysta z pomocy innych osób fizycznych lub prawnych. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zlecać odpłatnie określone zadania podmiotom i osobom zewnętrznym posiadającym odpowiednie uprawnienia. Towarzystwo prowadzi swoją działalność w przestrzeni publicznej.
Rozdział II. Założenia ideowe, cele i formy działalności Towarzystwa
§ 6.
Nadrzędnym celem Towarzystwa jest uprawianie nauki i propagowanie rozwoju naukowego członków Stowarzyszenia w oparciu o tradycyjne europejskie paradygmaty nauki i kultury oraz promowanie wyników podejmowanych badań. Innymi celami Towarzystwa są:
- badanie rzeczywistości materialnej i nieodłącznej wobec niej rzeczywistości metafizycznej, przy uwzględnianiu triady poznawczej: poznania naukowego, filozoficzno-teologicznego, oraz tego, co w poznanie świata wnosi niesprzeczna z nimi intuicja artystyczna, kierując się tym samym zasadą komplementarności metod naukowego, metafizycznego iartystycznego poznawania i objaśniania świata;
- kultywowanie tradycyjnego akademickiego etosu pracy naukowej i dydaktycznej oraz dobrych obyczajów akademickich;
- pielęgnowanie wolności akademickiej, swobody wyrażania opinii i poglądów zgodnych z wartościami europejskiej tradycji naukowej w duchu pluralizmu światopoglądowego, ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania na rzecz realizacji praw do swobody badań i wypowiedzi w europejskiej przestrzeni akademickiej;
- kierowanie się w działalności europejskimi tradycjami i wartościami opartymi na chrześcijańskim dziedzictwie cywilizacyjnym, wśród których miejsce szczególne zajmuje polska tradycja naukowa i kulturowa; prowadzenie działalności naukowej i dydaktycznej przyczyniającej się do pomnażania i propagowania uniwersalnej wiedzy naukowej o świecie, jak też rozwoju dorobku naukowego i kulturalnego polskiego narodu i państwa;
- dążenie do zapewnienia w Rzeczypospolitej Polskiej wysokiego poziomu nauki i edukacji, a także kształtowanie postaw etycznych i obywatelskich studiującej na uczelniach młodej polskiej inteligencji;
- kultywowanie zasad wolności badań i debaty akademickiej;
- promowanie rozwoju polskiej nauki oraz jej zdobyczy z zakresu wszystkich dziedzin wszelkich nauk, powstałych w oparciu o antropologię oraz metodologię nauk odwołujących się do wiedzy wynikającej z racjonalnych podstaw wolnych od ideologii;
- współpraca z organizacjami studenckimi o założeniach ideowych i celach podobnych do Towarzystwa.
§ 7.
Towarzystwo realizuje swoje cele w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
- promowanie tradycyjnych wartości akademickich w codziennej pracy naukowej i dydaktycznej swoich członków i całego środowiska akademickiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Rzeczypospolitej Polskiej;
- organizację konferencji, sympozjów, zjazdów, zebrań i odczytów poświęconych wartości otwartości badań naukowych i debaty akademickiej;
- udział w procesach legislacyjnych dotyczących wolności akademickich w Rzeczypospolitej Polskiej;
- udział w debacie publicznej na temat wolności akademickich i etosu pracy naukowej;
- prowadzenie działalności wydawniczej;
- przygotowywanie i publikowanie prac naukowych;
- cykliczne otwarte spotkania naukowe z udziałem gości zaproszonych przez Towarzystwo;
- organizowanie debat naukowych i środowiskowych z udziałem uznanych autorytetów naukowych dotyczących swobody i etyki badań oraz propagowanie ich wyników;
- realizację projektów mających na celu promocję tradycyjnych metod badań naukowych i metodologii nauki w kraju za granicą;
- promowanie badań nad nowoczesnymi prądami intelektualnymi i naukowymi, w tym także tymi, które podważają tradycyjną antropologię i metodologię nauk, oraz promowanie ich wyników;
- organizowanie wizyt członków Towarzystwa w Polsce i za granicą związanych z badaniami i dyskusją nad tradycyjnymi i współczesnymi prądami naukowymi;
- organizowanie i udział w debatach, wykładach i warsztatach dla młodzieży szkolnej i studentów;
- prowadzenie strony internetowej;
- działalność w mediach społecznościowych;
- wspomaganie inicjatyw służących promocji osiągnięć nauki i kultury europejskiej, w tym w szczególności polskiej.
§ 8.
- W ramach Towarzystwa mogą działać powoływane i rozwiązywane przez Zarząd jednostki organizacyjne służące realizacji określonych zadań, takie jak zespół badawczy, grupa projektowa, grupa robocza, grupa tematyczna, redakcja i inne.
- Szefów jednostek wymienionych w ust. 1 powołuje Zarząd spośród osób dających rękojmię należytego i sumiennego wykonywania powierzonych im obowiązków.
- Jednostki wymienione w ust. 1 działają na podstawie regulaminów uchwalonych przez Zarząd. Za zgodą Walnego Zgromadzenia w uzasadnionej sytuacji Zarząd może powołać do życia Komisje Dziedzinowe, np. Nauk Matematyczno-Przyrodniczych, Nauk Humanistycznych, czy Nauk Społecznych, kierowanych przez swoich Kierowników, które przygotowywać będą programy działania Towarzystwa w tych dziedzinach na niwie popularyzacyjnej (wystawy, wykłady, dyskusje) bądź naukowej (konferencje).
§ 9.
W Towarzystwie zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do osób fizycznych, członków organów Towarzystwa lub osób, z którymi członkowie pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa;
- wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz osób fizycznych, członków organów Towarzystwa lub pracowników oraz ich osób bliskich;
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Towarzystwa lub ich osób bliskich.
Rozdział III. Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§ 10.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych;
- członków wspierających;
- członków honorowych.
§ 11.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być tylko osoba fizyczna będąca pracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zatrudnionym lub emerytowanym.
- Członkiem Towarzystwa nie może zostać osoba fizyczna, która działa lub działała w organizacjach lub instytucjach, których profil jest sprzeczny z celami lub ideą Towarzystwa.
- Osoba fizyczna będąca absolwentem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, niebędąca pracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu może być członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba, niebędąca pracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która poprzez swą działalność naukową walnie przyczyniła się do propagowania celów zbieżnych z celami statutowymi Towarzystwa.
§ 12.
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać każda osoba fizyczna będąca pracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zatrudnionym lub emerytowanym, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
- wypełniła deklarację członkowską, którego wzór określa Zarząd;
- cieszy się nieposzlakowaną opinią, poświadczoną rekomendacją dwóch członków Towarzystwa i podziela wartości i etos pracy naukowej określony w Statucie;
- deklaruje otwartą chęć aktywnego działania na rzecz realizacji celów Towarzystwa.
§ 13.
Członek zwyczajny ma prawo:
- być wybieranym do władz i struktur Towarzystwa;
- uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu;
- zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa;
- korzystać z pomocy i zaplecza Towarzystwa w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi;
- brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Towarzystwa z prawem głosu;
- otrzymywać oficjalne dokumenty i opracowania Towarzystwa;
- uczestniczyć w spotkaniach, wykładach, dyskusjach i innych formach działalności Towarzystwa, także we współpracy z innymi podmiotami.
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- godnej reprezentacji Towarzystwa oraz sumiennego wykonywania powierzonych mu zadań;
- regularnego opłacania składek na rzecz Towarzystwa;
- czynnego uczestniczenia w działalności Towarzystwa;
- dbania o dobre imię Towarzystwa.
§ 14.
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba nie będąca pracownikiem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, lecz będąca jego absolwentem lub studentem, która uzyska rekomendację jednego członka zwyczajnego Towarzystwa, podziela wartości i cele Towarzystwa, wyrazi pisemną wolę przystąpienia do Towarzystwa i jest gotowa włączyć się w jego działania.
- Członek wspierający ma prawo do uczestnictwa w spotkaniach naukowych, konferencjach, sesjach i debatach organizowanych przez Towarzystwo.
- Członkowie wspierający mają prawo do uczestnictwa w Walnych Zgromadzeniach Towarzystwa uczestnicząc w debacie nad jego programem i działalnością, bez prawa głosu stanowiącego.
- Członkowie wspierający opłacają składki członkowskie w wysokości 50 % kwoty przewidzianej dla członków zwyczajnych.
§ 15.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, posiadająca uznany dorobek naukowy, szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Towarzystwa kwalifikowaną większością głosów.
- Członek honorowy ma prawo brać udział w spotkaniach organizowanych przez Towarzystwo oraz zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa.
- Członek honorowy nie ma prawa głosu stanowiącego.
- Członek honorowy jest zobowiązany do godnej reprezentacji Towarzystwa.
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 16.
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- śmierci członka
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;
- uchwały Zarządu wydanej z powodu długotrwałego nieopłacania składek członkowskich lub nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach przez okres 2 lat;
- uchwały Zarządu wydanej na skutek nieprzestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa bądź działania na szkodę Towarzystwa;
- uchwały Zarządu wydanej z powodów dyscyplinarnych, gdy działanie członka było niezgodne z kulturą organizacji;
- decyzji Zarządu Towarzystwa spowodowanej zaangażowaniem w działalność lub szerzenie treści sprzecznych z celami statutowymi Towarzystwa;
- skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
- Od uchwał Zarządu wymienionych w ust. 1. ust. 3, 4 lub 5 osobie, której uchwała dotyczy, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Do czasu wydania orzeczenia przez Walne Zgromadzenie osoba taka jest zawieszona w prawach członka Towarzystwa. Orzeczenie Walnego Zgromadzenia jest ostateczne.
- W przypadku ustania członkostwa na skutek nieopłacania składek członkowskich, może ono zostać przywrócone uchwałą Zarządu, na podstawie pisemnego wniosku, po opłaceniu zaległych składek. W szczególnych przypadkach Zarząd może zwolnić członka z obowiązku uiszczania składek.
§ 17.
- Przyjęcia nowych członków zwyczajnych dokonuje Zarząd i podaje ten fakt do wiadomości pozostałych członków Towarzystwa.
- Przyjęcia nowych członków wspierających dokonuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji przyjmuje Zarząd Towarzystwa.
- Przyjęcia nowych członków honorowych dokonuje Zarząd po uzyskaniu zgody Walnego Zgromadzenia. Walne Zgromadzenie wyraża zgodę na przyjęcie do grona członków honorowych większością 2/3 głosów.
- Osoba deklarująca chęć przystąpienie do Towarzystwa składa deklarację członkowską Zarządowi Towarzystwa.
- Deklaracje członkowskie złożone Towarzystwu rozpatrywane są przez Zarząd, który w uzasadnionych przypadkach może odmówić przyjęcia składającego deklarację w poczet członków. Odmowę przyjęcia do Towarzystwa podaje się kandydatowi z uzasadnieniem w formie pisemnej.
- Od odmownej decyzji ws. przyjęcia składającego deklarację na członka Towarzystwa składającemu przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni liczonym od daty odebrania decyzji. Komisja Rewizyjna rozpatruje odwołanie od odmownej decyzji ws. przyjęcia składającego deklarację na członka Towarzystwa w ciągu miesiąca od wpłynięcia odwołania.
Rozdział IV. Władze Towarzystwa
§ 18.
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 19.
- Jeżeli postanowienia szczególne niniejszego Statutu nie stanowią inaczej, decyzje i uchwały organów Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków danego organu.
- Wybory do władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu tajnym. Głosowania w pozostałych sprawach odbywają się jawnie, chyba, że dany organ podejmie decyzję o tajności głosowania w danej sprawie.
- Jeżeli decyzje i uchwały władz Towarzystwa nie mogą zostać podjęte ze względu na brak zachowania kworum danego organu, na następnym, prawidłowo zwołanym posiedzeniu władz uchwały mogą być podejmowane przez osoby obecne, bez względu na nieobecność pozostałych członków organu, chyba, że postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 20.
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
§ 21.
Posiedzenia organów Towarzystwa mogą być zwołane w formie zdalnej lub mieszanej (z udziałem osobistym i zdalnym), w trakcie których zapewniona jest: transmisja obrad oraz dwustronna komunikacja w czasie rzeczywistym, w ramach której osoby biorące udział w posiedzeniu mogą wypowiadać się w toku obrad oraz mają możliwość zdalnego wykonywania prawa głosu jeśli danej osobie przysługuje.
Walne Zgromadzenie
§ 22.
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie może zostać zwołane w trybie:
- zwyczajnym;
- nadzwyczajnym.
- Zarząd zwołuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie raz w roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze, za pomocą zawiadomienia wszystkich członków najpóźniej 14 dni przed jego terminem. Zawiadomienie to powinno zawierać propozycję porządku obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- na pisemny wniosek przynajmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa;
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwoływane w terminie najpóźniej miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. Zawiadomienie wszystkich członków o zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia powinno zostać dokonane najpóźniej 3 dni 17 przed jego terminem. Zawiadomienie to powinno zawierać propozycję porządku obrad.
- O terminie Walnego Zgromadzenia, jego miejscu, formie uczestnictwa i porządku obrad, powiadamia się członków Stowarzyszenia, listami poleconymi lub w inny skuteczny sposób, w tym pocztą elektroniczną.
- Walnym Zgromadzeniem kieruje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia wybierany każdorazowo w głosowaniu jawnym. Przewodniczący nie może wchodzić w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 23.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- ustalanie kierunków i programu działania Towarzystwa;
- uchwalenie Statutu i jego zmian;
- wybór i odwoływanie Prezesa oraz innych członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej;
- ocenianie działalności Prezesa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu z działalności statutowej, gospodarczej i wykorzystywania środków finansowych;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawach dyscyplinarnych;
- decydowanie w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi;
- ustalanie wysokości składek członkowskich;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w zakresie nieprzyjęcia wyrażonej na piśmie chęci przystąpienia do Towarzystwa;
- nadawanie tytułu członka honorowego Towarzystwa;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku;
- inne sprawy wniesione pod obrady przez członków Towarzystwa, jeżeli Zgromadzenie zdecyduje je rozpatrzyć.
- Walne Zgromadzenie działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Zarząd Towarzystwa
§ 24.
- W skład Zarządu wchodzą: Prezes oraz od 4 do 9 Członków Zarządu, którzy wybierają spośród siebie dodatkowo Wiceprezesa Zarządu, Sekretarza i Skarbnika.
- Przy podejmowaniu Uchwał przez Zarząd wymagana jest obecność Prezesa. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa.
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
- Towarzystwo na zewnątrz reprezentuje samodzielnie Prezes lub Wiceprezes, jak również Sekretarz w zakresie sporządzania dokumentów. Dokumenty w imieniu Towarzystwa podpisuje Prezes albo Wiceprezes oraz Sekretarz. W sprawach finansowych wymagana jest ponadto reprezentacja i podpis Skarbnika.
- Czynności przekraczające zwykły zakres zarządu majątkiem Stowarzyszenia wymagają uchwały Zarządu.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 25.
-
- Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
- realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia i kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z celami statutowymi;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu;
- uchwalanie planów działalności Towarzystwa;
- uchwalanie regulaminów pracy jednostek podległych Towarzystwu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa; określanie wydatków z budżetu Towarzystwa w związku z realizacją poszczególnych projektów realizowanych przez Towarzystwo;
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia;
- podejmowanie czynności w zakresie rejestracji członków;
- prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec członków;
- w szczególnych przypadkach zwalnianie z obowiązku płacenia składek członkowskich;
- tworzenie i likwidowanie zespołów celowych.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia swojej funkcji zwrot uzasadnionych kosztów poniesionych w ramach realizacji zleconych zadań statutowych i celowych.
- Zarząd działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
Komisja Rewizyjna
§ 26.
- Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa 3 lata.
§ 27.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie przynajmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień;
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w razie stwierdzenia niewywiązania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
- zwołanie Walnego Zgromadzenia w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem;
- składanie na Walnym Zgromadzeniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
§ 28.
Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zapadają zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji.
§ 29.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie Członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna może działać na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Rozdział V. Majątek Towarzystwa i gospodarka finansowa
§ 30.
- Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Towarzystwa, ofiarności publicznej i środków publicznych.
- Towarzystwo z zachowaniem obowiązujących przepisów może przyjmować darowizny, spadki, zapisy i dotacje z ofiarności publicznej, sponsoring.
- Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 31.
Wysokość wynagrodzenia na rzecz osób zaangażowanych w realizację poszczególnych projektów jest każdorazowo określana przez Zarząd Towarzystwa.
Rozdział VI. Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 32.
- Zmiana statutu przez Walne Zgromadzenie wymaga większości 2/3 głosów w obecności co najmniej 2/3 członków zwyczajnych do głosowania.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie wymaga większości 2/3 głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków zwyczajnych do głosowania.
- Wniosek o zmianę Statutu musi być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany podana w zawiadomieniu zwołującym Walne Zgromadzenie.
- W głosowaniach dotyczących spraw zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa nie stosuje się § 19 ust. 3 Statutu.
§ 33.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Towarzystwa. Walne Zgromadzenie wskazuje także organizacje, mające podobne cele statutowe do Towarzystwa, nie nastawione na osiąganie zysku, na rzecz których przejdzie majątek Towarzystwa po wypełnieniu jego zobowiązań.